Mașina de propagandă a Chinei a cucerit Hollywood-ul

Foto: Disney

Ultima dovadă că Hollywood-ul a devenit un instrument de propagandă chinez este noul film “Mulan”. Cel mai cunoscut business american este acum un agent de influență chinez. Cu toate că Hollywood-ul afirmă că urăște cenzura, presiunea la a te conforma și listele negre, se pare că acum le îmbrățișează.

Deja toate studiourile mari de film respectă recomandările Beijingului în operațiunile curente.

Holllywoo
Sursa foto: pixabay
Ultimul exemplu este remake-ul unui film de animație din 1998, “Mulan”. Filmul de acțiune produs de Disney este bazat pe surse din folclorul chinez și are ca subiect central o fată care se înrolează în armată. Disney a filmat părți ale peliculei în China și, la credits, mulțumește departamentelor de propagandă chineze și biroului de securitate publică al provinciei Xinjiang, chiar provincia unde Beijingul desfășoară hidoasa campanie împotriva uigurilor.

Dacă ați fost tentați să credeți că Hollywood-ul nu vrea să își asocieze imaginea cu atrocitățile chinezilor, nu cred că ați sesizat prioritățile industriei de film americane din ultima vreme. Este vorba despre a-i mulțumi pe oficialii chinezi.

În ultimele două decenii nu s-a făcut niciun film care să lezeze Beijingul. O trilogie de filme de gen a apărut în 1997, cel mai cunoscut fiind “7 ani în Tibet”, cu Brad Pitt în rol principal. De atunci, Hollywood-ul a considerat că e mai potrivit să nu supere Beijingul.

7 years
Sursa foto: 7 years in Tibet
După lansarea din 1997 a filmului “Kundun” – care are ca subiect tot Tibetul – CEO-ul Disney la acea vreme, Michael Eisner, i s-a adresat premierului Chinei de atunci, Zhu Rongji: “Am făcut o greșeală prostească atunci când am lansat Kundun. Vreau să îmi cer scuze și să îi asigur pe prietenii noștri chinezi că vom avea grijă ca asemenea greșeli să nu se repete în viitor”.

Într-un reportaj de pe platforma PEN America despre subordonarea Hollywood-ului față de Beijing, se descriu cauzele care au dus la această situație.

Prima este puterea pieței chinezești. China a trecut de la o piață echivalentă cu cea din Peru în 1990, la un box office impresionant. Banii vorbesc, chiar dacă provin dintr-o țară ostilă Statelor Unite.

Apoi, este vorba de sistemul comprehensiv de cenzură al regimului chinez ce se aplică filmelor străine. Este foarte rar ca un studio să le spună “nu” chinezilor când au ceva de obiectat la anumite scene din filmele de la Hollywood. Printre puținii care au făcut acest lucru se numără Quentin Tarantino care a refuzat să taie o scenă comică cu Bruce Lee din filmul “Once Upon a Time in Hollywood” de anul trecut.

De cealaltă parte, “Mission Impossible III” a rămas fără o scenă din Shanghai pentru că pe o sârmă se vedeau niște haine zdrențuite. Chinezi în roluri negative? Exclus! Paramount a schimbat invadatorii din “Red Dawn” din chinezi în nord-coreeni.

Deoarece Beijingul poate devansa premiera unui film pentru a se refilma anumite scene care “deranjează”, producătorii își iau măsuri de precauție astfel încât guvernul chinez să nu fie deranjat și să aprobe pelicula din prima. Astfel, ajungem la o autocenzură generalizată la Hollywood. Producătorul David Franzoni spunea că “au o putere imensă, așa că faci totul să fie bine din start”.

În partea a doua a filmului “Top Gun”, Paramount a scos peticele cu steagurile Japoniei și Taiwanului de pe geaca de aviator a lui Tom Cruise, înainte ca trailer-ul să fie lansat, tocmai pentru a se asigura că oficialii chinezi nu vor avea nimic de comentat.

Toate aceste presiuni care, din păcate, dau o palmă libertății de exprimare, combinate cu o corectitudine politică dusă la extrem, ne fac să credem că poate ar fi bine să ne întoarcem la filmele mai vechi de artă, acolo unde lucrurile erau spuse pe nume, nu șoptite pe la colțuri.

Comentează acest subiect pe Facebook

Sursa:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on whatsapp

ABONARE

newsletter

Primiți noutăți pe e-mail

Introduceți mai jos adresa dumneavoastră de e-mail pentru a vă abona la newsletterele 10today.ro

CONTACT