Un evreu și un oltean lansează o televiziune

Foto: Călin-Liviu Georgescu

Ieri s-a lansat televiziunea online și canalul de știri Aleph News, o producție Adrian Sârbu și Marius Tucă, doi moguli (mai exact, mini-moguli) care au ținut să țină și un talk-show sărbătoresc cu ocazia lansării. Dar a fost sărbătoresc doar în intenție și declarație, fiindcă mini-mogulii, fiind ei mai în etate din punct de vedere conceptual și profesional, mai mult au depănat alene o sumedenie de amintiri și de planuri de viitor, ba la un moment dat le-au și încurcat între ele, că nici nu mai știau care-s planurile și care-s amintirile, nici ce zi este, nici dacă lansăm, am lansat, sau vom lansa.

Erau toate la un loc, ba chiar Adrian Sârbu a și zis că Aleph News este în primul rând ceea va fi, nu ceea ce este, deși este considerabil mai bine decât ceea ce a fost, cu toate că n-a fost, fiindcă abia s-a lansat. Da, este absurd, dar ce mai contează, dacă-i spus din inimă!

În rezumat, talk-show-ul cu mogulii care se filmau pe ei înșiși, ca un fel de selfie la dublu, a fost un fel de ”Vizita bătrânei doamne” combinat cu un festival de felație, cum răutăcios comenta cineva transmisia live de pe Facebook. Bukake cu seniori. Faptul că ăia se lăudau unul pe altul în delir nu a trecut neobservat, se pare. E bine că lumea se uită, chiar dacă în loc de ceva serios, nimeresc peste ceva de râs. În final, ziua nu-i pierdută.

Dar numele evreiesco-englezesc ”Aleph News” este românesc, fiindcă banii vin de la ”prieteni și parteneri”, dar și de la ”bancheri de respect”. Unul dintre cei care au îndeplinit toate criteriile de mai sus, dar mai ales criteriul cel mai important, adică a dat banul peșin din portofel, este un adevărat Aleph uman, totul în Unul, adică și prieten, și partener, și bancher de respect.

Este vorba despre Ronald Lauder, care i-a dat bani (iar!) lui Adrian Sârbu ca să-și facă (și) această televiziune. ”Tu poți să mergi și pe apă, dar televiziunea asta nu cred c-o să meargă”, i-a zis Lauder. ”Eu pot să merg și pe aer”, l-a contrazis Sârbu. Apoi a lansat-o online.

Doar că Aleph News nu este o televiziune, ci este o ”social television”. Și nu are telespectatori, ci ”spectatori smart”. Cine și ce sunt aceștia? Și, mai ales, de ce? Simplu.

Spre deosebire de telespectatori, care sunt proști și n-au bani, spectatorii smart ai lui Sârbu și Tucă sunt educați și au bani. Când zic asta, Sîrbu și cu Tucă se referă, cred, la evrei, fiindcă numai membrii acestei mândre etnii se încadrează perfect și prin tradiție, în aceste criterii. Noi, românii suntem doar telespectatori, adică mai lefteri și mai simpluți, așa, conform datelor de la INS.

Desigur că mai sunt și pe-aici, pe la noi, câțiva spectatori smart, doi dintre ei fiind chiar de față, adică tot ei, Sârbu și Tucă. Un evreu și un oltean care fac afaceri în mass media. Sună ca un început de banc, dar nu este. Este ca și cum Dan Diaconescu ar face afaceri cu el însuși. O fi bine?

Brand name-ul ”Aleph” vine din multe surse. Vine de la o nuvelă a lui Borges, ba se pare că și de la Orson Wells, în a cărui operă Sârbu a văzut o legătură filosofică cu bila de cristal din filmul Citizen Kane. N-am înțeles legătura, dar am zis că o fi ceva smart și nu pricepem noi. Sau n-a avut Sârbu altă rimă. Sau altă bilă.

”Aleph” vine și din alfabetul evreiesc, unde semnifică un început care conține în el Totul. Dar fiindcă ”Aleph” a poposit în alfabetul evreiesc venind din alfabetul egiptean, unde ”Aleph” însemna ”cap de bou”, noi am tot sperat c-o să vedem o nemaivăzută în ziua lansării. Dar nu. Invers de cât ne așteptam, Sârbu n-a venit cu un cap de bou în studio, ci a venit cu o bilă de sticlă, și a zis cu mult subînțeles: ”priviți la acestă sferă, unii văd în ea o sferă, alții văd în ea o bilă”. Filosofie de Radio Erevan, dar totuși, filosofie.

Noi n-am reușit să vedem acolo nici bile, nici sfere. În schimb, am văzut doi expirați cu ifose care se pupau pe gură cu concepte originale copiate de pe net. Diagnosticul s-a impus de la sine. În lumea în care ăștia sunt o elită, Dana Budeanu este o doamnă. Am zis doamnă? Regină!

După aceea, cei doi lenți au găsit că-i nimerit să facă elogiul jurnalismului în general, și al breaking news-ului, în special. Astfel, conform dânșilor, breaking news-ul ar fi o știre pe care nu știai c-o aștepți, dar abia când o vezi îți dai seama c-ai așteptat-o. Explicăm: spectatorul smart simte că are mereu un fel de deochi greu asupra sa, cu un fel o presimțire rea care nu-i dă pace, doar că nu știe de unde-i vine, însă abia când dă pe Aleph News își dă seama: ”Ah, era un breaking news, frate!” Deci, catharsis.

A rămas oarecum în aer conceptul de ”social television”, asta dacă nu cumva acest concept înseamnă că Aleph News se dă live pe rețelele sociale, iar oamenii comentează acolo, ceea ce, dacă dăm calendarul cu zece de ani înapoi, este chiar original. Ca și Sârbu și Tucă, dealtfel, dar asta numai dacă mai facem încă un mic efort și dăm calendarul înapoi cu douăzeci, douăzecișicinci de ani. Dar cine mai are timp. Sau nervi.

Viața merge înainte, probabil.

Un editorial de Călin-Liviu Georgescu

Addenda: Totuși, în ciuda bizarului și alambicatului talk-show de lansare, un talk-show de amatori, care cerea mai degrabă un medic specializat în Alzheimer decât o șampanie, un business nou în mass media trebuie salutat, chiar dacă o reținere este firească, dat fiind dubiosul labirint conceptual expus de cei doi monștri sacri ai tuturor compromisurilor posibile, ba și a unora imposibile. Orice business în mass media este o șansă și un job pentru un număr de absolvenți ai facultăților umaniste, o gură de aer pentru tinerii educați, care altminteri ar da din job în job, ratând poate, o șansă, o carieră, o vocație. Prezentator, redactor, jurnalist, operator, regizor, grafician, editor, de undeva trebuie să începi, chiar dacă acel ”de undeva” este departe de a fi perfect. Spor la muncă!

Comentează acest subiect pe Facebook

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on whatsapp

ABONARE

newsletter

Primiți noutăți pe e-mail

Introduceți mai jos adresa dumneavoastră de e-mail pentru a vă abona la newsletterele 10today.ro

CONTACT