Mass media pomanagiilor

Foto: commons.wikipedia/pikist

După ce tânărul în vârstă de 19 ani Andrei Șelaru, vlogger cu numele ”de scenă” Selly, a făcut knock out toate trusturile media din România, din poigne, cum se zice, cu un fake news fabricat anume ca să provoace deranj, scuzele presei mogulite au început să curgă, mai convingător sau mai formal. Povestea e proaspătă, simplă și veche. David și Goliat. Un copil cu o praștie îngenunchează un moloh.

Calin Georgescu
Călin-Liviu Georgescu, editorialist 10today.ro
Supărat din cauza faptului că RomâniaTV a încercat să îl compromită fabricând o știre care îi inventa lui Selly o personalitate de băiat gata, de beizadea (deși vloggerul este fiul unor modești intelectuali din Craiova), Selly a ”produs” o ”știre” despre un accident cu ”bolidul său” și a livrat-o ”presei mari” care a înghițit-o pe nemestecate.

Aproape imediat, rețeaua de știri copy-paste a ieșit la lumină, fiindcă toate trusturile de presă, ”profesioniștii mass media” de la ProTV, ”specialiștii în știri” de la Antena3, marii jurnaliști de la ziarul Adevărul, Libertatea, precum și toate televiziunile de știri și site-urile lor, inclusiv cele afiliate, au preluat știrea, oferind publicului un fake news în toată splendoarea sa, și nu oricum, ci într-un milion de exemplare (vizualizări), dacă nu cumva mult peste. A doua zi, când Selly a dezvăluit că ”știrea” era fabricată cu un laptop și telefon mobil în spatele blocului, anume pentru a compromite jurnalismul de copy-paste, răzbunarea lui Selly a fost completă și exemplară.

Dar sensurile acestui incident, un incident jenant pentru ”presa mare”, un incident care expune desuurile murdare ale ”marilor trusuturi” și ale mogulilor și fondurilor ”de investiții” care le dețin este mult mai profund.

În primul rând, forța jurnalismului individual, sau în cazul lui Selly, a infotainmentului creat de un om dotat cu un creier, o cameră și un telefon, a fost de demonstrată din plin (dacă mai era nevoie). A mai fost demonstrată și lipsa de etică a presei de trust, care, pusă în fața alternativei de a cheltui niște bani pe salariul unui om care să verfice știrile, sau de a răspândi orice prostie atât timp cât e pe gratis, presa de trust nici nu clipește și alege să distribuie mizerii.

Dar, cel mai grav, demonstrează că jurnalismul serios, bazat pe informații certe și verificate, pe un jurnalist cu condei și cu patalama (ca în Italia), este nesustenabil din punct de vedere comercial.

Cu agențiile de publicitate care plătesc per click, indiferent cum sunt obținute acele clickuri, presa online este condamnată să producă mizerii clickabile non stop. Legea pieței în mass media de azi este: orice conținut care produce un click este bun. Restul, să meargă pe bloguri, vloguri și rețelele de socializare, de unde ”presa mare” le poate prelua pe gratis. Aici suntem.

Așa cum omul fără mijloace materiale cumpără de la supermarket mâncare ieftină și cu chimicale fiindcă nu și-o permite pe cea naturală și sănătoasă, tot așa, presa de trust, cititorii, telespectatorii și agențiile de publicitate, trăiesc (prost) din jurnalismul de copy-paste. Mass media pomanagiilor orgolioși. Mulțumim, Selly, pentru deșteptare. Și-acum, hai să ne culcăm la loc. Somn ușor și poftă bună!

Un editorial de Călin-Liviu Georgescu

Comentează acest subiect pe Facebook

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on whatsapp

ABONARE

newsletter

Primiți noutăți pe e-mail

Introduceți mai jos adresa dumneavoastră de e-mail pentru a vă abona la newsletterele 10today.ro

CONTACT